NorZIG-profil for SRU, utkast 2

Tor Arne Dahl Tor-Arne.Dahl at jbi.hio.no
Fre 20. Apr 2007 16:33:06 CEST

Jeg har laget et nytt utkast til NorZIG-profilen som dere finner på

I den nye versjonen har jeg tatt inn endringene vi kom fram til på møtet
i Larvik. Jeg har også valgt å benytte indekser og tilhørende
modifikatorer fra bib-kontekstsettet i stedet for å vedlikeholde et eget
NorZIG-kontekstsett.

Før jeg gikk i gang sendte jeg noen forespørsler til SRU-e-postlisten.
Dere finner diskusjonen i arkivet for mars på <URL:
http://listserv.loc.gov/cgi-bin/wa?A1=ind0703&L=zng > (tråden «Profiles
and context sets»). Her kom det fram at bib-kontekstsettet skal
formaliseres gjennom OASIS eller NISO, men det er ikke noen
framdriftsplan i dette arbeidet. Spørsmålet er hva vi skal gjøre med
det. Vente, eller bruke indeksene som de er? Som dere ser, har ikke
bib-kontekstsettet fått en identifikator ennå.

Hvis vi lager vårt eget kontekstsett, kan vi registrere det ved å følge
oppskriften fra Ray Denenberg:

«Look at the authority table at: <URL:
http://www.loc.gov/standards/sru/infoURI.html>. Send me a note and we'll
assign you one (tentatively "14"), specify the organization name and
representative.

Then you can assign an info URI to your context set -- recommended-- or,
you can assign any URI you want that you have authority to assign, http
for example. (In the latter case you don't need to acquire an authority
string. However the info URI approach is recommended.)  In any case,
once you have assigned the URI send me a note and we will list it in the
table at <URL: http://www.loc.gov/standards/sru/cql/index.html#context >»

Til slutt noen ting jeg er usikker på i utkastet til profil:

- Jeg fant ingen presis indeks for Intellectual level. Noen forslag?

- bib-kontekstsettet bruker i utstrakt grad modifikatorer. Indekser der
modifikatorer er oppført kan brukes enten uten eller med den angitte.
Noen av verdiene for modifikatorene er oppgitt i dokumentet på
SRU-nettstedet (<URL:
http://www.loc.gov/standards/sru/cql-bibliographic-searching.html >).
Jeg har innført én ny: nb for bib.identifierAuthority. Denne
modifikatoren brukes sammen med indeksen dc.identifier, og verdien nb er
tenkt å svare til nummer i nasjonalbibliografien. Jeg er også usikker på
den gamle NorZIG-indeksen docid. Her har jeg valgt å bruke indeksen
dc.identifier med modifikatoren bib.identifierAuthority med verdien local.

- Jeg har kuttet helt ut alle «normalized»-indekser etter råd fra Ray
Denenberg. Har dette lenger noen betydning for SRU-søk?

Tor

--
Tor Arne Dahl
Høgskolen i Oslo